Symposium: Biodiversiteit zoals Chris van Leeuwen het zag

Op 10 september 2020 organiseert Staatsbosbeheer, in samenwerking met de Heimans en Thijsse Stichting en Stichting Groeneveld, een symposium over ecoloog Chris van Leeuwen. Het thema van deze middag is: biodiversiteit zoals Chris van Leeuwen dat zag. Het evenement vindt plaats in Kasteel Groeneveld, Groeneveld 2 in Baarn, van 13.00 tot 16.30 uur.

Chris van Leeuwenjaar

Het symposium staat geheel in het teken van het werk en gedachtegoed van ecoloog Chris van Leeuwen (1920-2005). Van Leeuwen was een pionier op het gebied van biodiversiteit en wordt gezien als één van de grondleggers van het moderne natuurbeheer. Met behulp van zijn enorme veldkennis en observatievermogen wist hij de kern van natuur- en biodiversiteitsprocessen te doorgronden. In de jaren ’60 en ’70 legde hij zijn bevindingen vast in de Relatietheorie, een beschrijving van de complexe wisselwerking tussen organismen en hun standplaats.

In het kader van zijn honderdste geboortejaar is 2020 door Staatsbosbeheer uitgeroepen tot ‘Chris van Leeuwenjaar.’ Het symposium is een passende manier om de voormalig medewerker van Staatsbosbeheer te eren. Daar komt bij dat Van Leeuwens wetenschappelijke nalatenschap nog altijd zeer actueel is. Uit de voordrachten zal blijken dat Van Leeuwens Relatietheorie ook vandaag de dag nog oplossingen biedt om biodiversiteit te bevorderen. Tot de sprekers op het symposium behoren onder meer:

• Matthijs Schouten (Staatsbosbeheer)
  •  Frank Berendse (Universiteit Wageningen)
  • Cees Anton de Vries & Douwe Jan Joustra (oud TU-studenten)
  • Henk-Jan van der Veen (Staatsbosbeheer)

Aanmelden

Heeft u interesse? Reserveren is verplicht. Om u aan te melden kunt u een mail sturen naar n.geerlings@staatsbosbeheer.nl.

Vanwege de coronamaatregelen is het nog onduidelijk hoeveel mensen aan het symposium kunnen deelnemen. Het is de bedoeling dat het hele programma ook online via een livestream te volgen zal zijn.

Boswachtersblog

In 2019 schreef initiatiefnemer boswachter Henk-Jan van der Veen een blog over de Relatietheorie van Chris van Leeuwen, als reactie op een artikel van Pieter Winsemius over de Klimaattafel.