Laureaten

Hieronder vindt u een opsomming van alle laureaten van de Heimans en Thijsse Prijs sinds 1955. Marga Coesèl heeft daarnaast een overzicht samengesteld met korte schetsen van alle bekroonde personen en organisaties. Deze uitgebreide lijst van laureaten is beschikbaar op de pagina ‘Laureaten (uitgebreid).’

1955 Mossenwerkgroep van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging
1957 Museum Natuer en Gea, G. Bosch, B.J. Lempke, C. Swennen, B.J.J.R. Walrecht, J.J. (Ko) Zweeres
1960 P.W. Brander, J.J.C. Tanis, R. Tolman
1962 J.M. Duiven, N.H. Lysen, J. Veenman, A.J. Wiggelaar
1964 W.H. Gravestein, M.J.C. Kolvoort
1965 P. Bakker
1966 G.W.J. (Bert) Garthoff, Kees Hana                                                                                                                                                                                                      1969 E.J. Kortenoever, T. Lebret, J. Philippona
1972 J. (Koos) Landwehr, E.E. van der Voo
1977 C. (Kees) Sipkes, Jan P. Strijbos
1979 Bert Haanstra, Hein Schimmel
1983 Geerit Houtman
1985 P.A. (Piet) Bakker, D.P.E. (Douwe) van der Ploeg, P. Zonderwijk
1988 Vereniging Das en Boom, J. Hermans
1990 Wilma Eelman en Chiel Jacobusse
1992 Dick van der Laan, Harry de Vroome
1995 Koos van Zomeren, Eddy Weeda
1997 Henk Hillegers
1998 Voerman museum, Rein Westra
1999 Agrarische Natuurbeheervereniging Den Haneker
2003 Marga Coesèl, Jaap Zwier
2004 Fons Eysink, Henk Heemsbergen
2006 Stichting Oase: Willy Leufgen en Marianne van Lier
2008 Jan Wartena, Ton Engelman
2010 Willy Vanlook
2013 Vara’s Vroege Vogels
2015 Bart van Tooren                                                                                                                                                                                                                                    2017 Ben Koks                                                                                                                                                                                                                                              2019 Sonne Copijn                                                                                                                                                                                                                                          2021 Ton Lenders, Martin Melchers en Johan Vollenbroek                                                                                                                                                                   2023 Aaf Verkade

Naast het beeldje van de Bronzen Spreeuw (de Heimans en Thijsse Prijs) reikt de Heimans en Thijsse Stichting sinds 2013 onregelmatig een zilveren draagspeld uit aan personen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de stichting. Deze Zilveren Spreeuw is tot op heden toegekend aan de volgende personen:

2013 Eddy van der Maarel en Jacques de Smidt
2017 Herbert Kuyvenhoven en Maarten Smies