Plaatsingslijst documentatie

De Heimans en Thijsse Stichting beheert een boekencollectie van inmiddels ruim 15.000 titels en herbergt daarnaast persoonsarchieven van enkele prominente natuurbeschermers. Dit is echter nog niet alles. De stichting beschikt namelijk ook over een aparte documentatiecollectie, die bestaat uit krantenknipsels en andersoortige publicaties van en over Heimans, Thijsse en andere natuurbeschermers.

Meyltje van Aalst, de nieuwe conservator van de Heimans en Thijsse Stichting, heeft de afgelopen tijd gewerkt aan de ontsluiting van deze collectie. Haar werk heeft geresulteerd in een voorlopige plaatsingslijst. Deze is in bewerking en wordt regelmatig geactualiseerd. De huidige plaatsingslijst geeft al een heel goed beeld van de rijkdom van het aanwezige materiaal. Momenteel biedt de lijst een overzicht van de documentatie van de volgende personen: Adolphe Burdet, Hans Paul Gorter, Kees Hana, Eli Heimans, Kees Sipkes, Jan P. Strijbos, Jac. P. Thijsse, Rinke Tolman en Victor Westhoff. U vindt de plaatsingslijst op deze site onder Collectie –> Archief en documentatie.

De documentatie wordt bewaard in het Hugo de Vries Centrum aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam. Op vrijdagen kunt u hier terecht in de bibliotheek van de Heimans en Thijsse Stichting om de stukken in te zien. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met Meyltje van Aalst via 071-5164948 of m.van.aalst@leiden.nl.